بیان مسئله: طرحواره الگو یا طرحی است که در حوزه روانشناسی و سلامت روان، مطرح شده است. همه طرحوارهها منفی نبوده و طرحوارههای مثبت نیز وجود دارند. مشکل زمانی به وجود میآید که طرحوارهای موجب ناکارآمدی و اختلال در زندگی انسان گردد. یکی از این طرحوارهها، طرحواره رهاشدگی است که بهواسطه اتفاقات رخداده در دوران کودکی و در ﻧﻬﺎد ﺧﺎﻧﻮاده، شکلگرفته است. در این پژوهش با توصیف طرحوارههای جفری یانگ، تحلیل و بررسی کاراکتر صحرا مشرقی در فیلم سینمایی خفگی انجام شده است.
هدف، سؤال یا فرضیۀ تحقیق: در این مقاله، تحلیل روانشناسانه کاراکتر زن فیلم خفگی از دیدگاه طرحواره رهاشدگی جفری یانگ با هدف پاسخ به این پرسش که آیا میتوان کاراکتر زن فیلم خفگی را بر مبنای نظریة طرحواره بررسی کرد، انجام شده است و سپس به مقوله سینما و نقش آن در شناخت طرحوارهها پرداخته شده است. پرسشهای اصلی این پژوهش این است که چگونه سینما میتواند نقش مهمی در آگاهسازی مخاطب بر سلامت روان خود از منظر شناخت طرحواره ایفا کند و همچنین نقش همذاتپنداری مخاطب با کاراکترها در شناخت طرحوارهها چگونه است.
روش تحقیق: روش تحقیق بهصورت توصیفی و تحلیلی و روش جمعآوری اطلاعات کتابخانهای، مروری و مشاهده مستقیم فیلم بوده است.
نتیجهگیری: نتایج حاصل نشان داد که مخاطب میتواند با دیدن شخصیت فیلم که در این طرحوارهها گرفتار است، با همذاتپنداری و یافتن ارتباط میان مشکلات روحی خود و کاراکترهای فیلم، به آنها واقف شده و به دنبال راهی برای قطع این چرخة معیوب گردد؛ بنابراین نقش سینما در نشان دادن طرحوارهها مؤثر بوده است.
پربازدیدترین ها
مقالات 'افروز کشاورز'