پژوهش حاضر با اتکا به نظریات تحلیل و گفتمان لاکلاو و موفه و نظریه تحلیل گفتمان انتقادی فرکلاف و همچنین مفاهیم نظری چون «بازنمایی» به بررسی چهار مستند از شبکه منوتو پرداخته است. (مستند 124،مستند پرواز 752، مستند شهبانو و مستند شاهد تاریخ). نتایج پژوهش نشان میدهد که این شبکه با بازنمایی مثبت حکومت پهلوی، دال مرکزی گفتمان پهلویسم را حول «حکومت پادشاهی» ایجاد و با مقولههایی چون آزادی بیان و عناصر آن شامل، آزادیهای فردی و اجتماعی، آزادی عقیده، آزادی مطبوعات و آزادی رسانهها، اصالت بخشیدن به احزاب و تکثرگرایی، استقلال قوا و روابط سیاسی دوستانه با جوامع بینالمللی، گفتمان خود را «مفصلبندی» میکند؛ این شبکه در مقابل به بازنمایی منفی حکومت جمهوری اسلامی و «غیریت سازی» ارکان آن از جمله، ولیفقیه، سپاه پاسداران و شورای نگهبان میپردازد. بهطورکلی «مردم» و بهطور خاص «اقلیتهای مذهبی و زنان» بهعنوان «زنجیره هم ارزی» و مشارکت سیاسی اثرگذار و واقعی مردم در تعیین سرنوشت کشور را بهعنوان «دال خالی» گفتمان خود در نظر میگیرد و درنهایت این شبکه درصدد بوده تا هویت شهروند ایرانی را بهعنوان سوژهای برساخته شده معرفی کند که محصول فرهنگ و تمدن ایرانی - باستانی است که بهاجبار و بهوسیله دستگاههای ایدئولوژیک گفتمان جمهوری اسلامی، هویت جعلی ایرانی- اسلامی را بهعنوان هویتی بیگانه و تحمیلی پذیرفته است .
پربازدیدترین ها
مقالات 'سبحان یحیائی'