سهگانه اخراجیها پربینندهترین فیلم تاریخ سینمای ایران تا به امروز است. مردم از این سهگانه استقبال زیادی کردند و این فیلم مورد اقبال فراوان واقع شد. اهالی سینما و صاحبنظران در سایر حوزهها در مورد این سهگانه اظهارنظرهای متفاوتی کردند؛ برخی آن را تحسین کردند و برخی نیز در مورد آن قضاوت منفی داشتند. و با وجود اینکه تاکنون فیلمهای متعددی در مورد دفاع مقدس از سوی فیلمسازان متعدد کشور ساخته شده است اما هیچ کدام از آنها نتوانستهاند به چنین رکوردی در جذب مخاطب دست یابند. این نوشتاراز طریق خوانش سمپتوماتیک این سهگانه در پی بررسی این موضوع خواهد بود که چرا از این فیلم چنین استقبال وسیعی شد و چرا چنین محبوبیت بالایی در میان مخاطبان به دست آورد. این مقاله برای پاسخ به این پرسش از آرا و نظرات ژاک لکان و اسلاوی ژیژک بهره خواهد گرفت و به مطالعه اقتصاد روانی مخاطبانی که از این سهگانه استقبال کردند خواهد پرداخت. دهنمکی با روایت کمیک وقایع تروماتیک تاریخ معاصر، از جنگ و اسارت جوهرزدایی میکند. ازاینرو استقبال گسترده از این سهگانه نشانه میل مفرط جامعه به فراموش کردن دوران جنگ است. بنابراین اگر به تعبیر ژیژک ویژگی بنیادین جامعه پست مدرن جوهرزدایی از وقایع و امور باشد سینمای دهنمکی را باید نمونه اعلای سینمای پست مدرن دفاع مقدس در نظر گرفت.
پربازدیدترین ها
مقالات 'یوسف اباذری'
سینمای ایران ما بین سالهای 1337 تا 1357 الگوهای متفاوتی از لات و لوطی را به نمایش گذاشت. چگونگی روایت سینمای عامهپسند ایران از تحول این قشر، عملاً روایتی است از چگونگی مواجهۀیکی از رادیکالترین اقشار سنتی با برخی از مظاهر مدرنیته. قشر لات و لوطی مانند هر قشر اجتماعی دیگری، دریک ساختار اجتماعی خاص معنا مییابد. ساختاری که در این مقاله از آن با عنوان «ساختار محلهای» نام بردهایم. میزان قدرت این ساختار، قدرت لات و لوطی را تعیین میکند. مدرنیته این ساختار را درهم میریزد. به تبع این درهم ریختن ساختاری، نظام ارزشی مطابق با این ساختار نیز تضعیف میشود. تحولات الگویی لات و لوطی به واسطۀ این تحول ارزشی ایجاد میشود. سینمای عامهپسند در پیش از انقلاب عرصهای بود که چگونگی مواجهۀ لات و لوطی با فروپاشی نظام ارزشی سنتی- محلهای را روایت میکرد. این مقاله با اتکا به این تحول ساختاری و تحول ارزشی متناظر با آن، از خلال دو فیلم لات جوانمرد و قیصر، تغییرات الگویی لوطی و لات در مواجهه با مدرنیته را در سینمای ایران بررسی میکند. علت انتخاب این دو فیلم آن است که اولی به عنوان اولین فیلم شاخص جاهلی شناخته میشود و دومی به عنوان نقطه عطفی در این فیلمها که هم عامۀ مردم و هم روشنفکران را به خود جذب کرد. برای مفهومپردازی مفاهیم لات و لوطی از مفهوم مردانگی بیتسون بهره بردهایم و برای مفهومپردازی «ساختار محلهای» از دوگانۀ گماینشافت- گزلشافت تونیس استفاده کردهایم.